🎉🎉🎉 AGENCJA DIGITAL ROKU 2024, WYRÓŻNIENIE “WYNIK NA MEDAL”🎉🎉🎉

Strona główna | Blog | Client-Side vs. Server-Side Rendering – jakie rozwiązanie jest korzystniejsze dla SEO?
Wróć

Client-Side vs. Server-Side Rendering – jakie rozwiązanie jest korzystniejsze dla SEO?

| Arkadiusz Wojciechowski

Szybsze ładowanie stron WWW odgrywa istotną rolę w doświadczeniu użytkownika oraz w SEO, gdzie prędkość ładowania strony jest jednym z kluczowych czynników dla algorytmu Google’a.

Ważne jest, aby na poziomie planowania doboru technologi dla strony internetowej podjąć decyzję odnośnie najlepszego sposobu jej renderowania, by zapewnić szybką nawigację i dynamiczną zawartość.

Dwie popularne metody renderowania to Client-Side Rendering (CSR) oraz Server-Side Rendering (SSR).

Strony mają różne wymagania, dlatego zrozumienie różnicy między tymi dwiema metodami, może pomóc w wyborze odpowiedniej, zgodnej z celami biznesowymi.

Client-Side Rendering – czym jest i jak działa?

Client-Side Rendering – renderowanie zawartności witryny internetowej po stronie klienta. W tej metodzie kod  JavaScript jest ładowany w przeglądarce użytkownika, a nie po stronie serwera.

Po wejściu użytkownika na daną stronę, zamiast wysyłać całą zawartość strony w formie jednego dużego pliku HTML, serwer zwraca użytkownikowi podstawowy dokument HTML, który zawiera odnośniki do plików JavaScript (skryptów), które są potrzebne do prawidłowego działania strony.

Początkowy czas ładowania strony może być dość długi, ze względu na egzekwowanie kodu odpowiadającego za wyrenderowanie danego widoku. Czas ten jest również zależny od urządzenia użytkownika, starsze modele mogą gorzej radzić sobie z renderowaniem kodu JavaScript. Natomiast ładowanie się kolejnych podstron będzie momentalne, ponieważ nie będą wymagały pobrania kolejnego pliku HTML dla każdej ze ścieżek.

Jak wygląda proces renderowania po stronie klienta?

  1. Użytkownik wpisuje w wyszukiwarce adres, który chce odwiedzić.
  2. Zapytanie o dane jest wysyłane do serwera pod wskazanym adresem URL.
  3. W przypadku pierwszego żądania klienta dla strony, serwer dostarcza pliki statyczne (CSS i HTML) do przeglądarki klienta.
  4. Przeglądarka klienta najpierw pobiera zawartość HTML, a następnie JavaScript. Pliki HTML łączą się z kodem JavaScript, rozpoczynając proces ładowania przez wyświetlanie dla użytkownika ikonki ładowania. W tym momencie strona nie jest jeszcze widoczna dla użytkownika.
  5. Po pobraniu pełnego kodu JavaScriptu zawartość jest dynamicznie generowana w przeglądarce klienta i zostaje dla niego wyświetlona.

Server-Side Rendering – czym jest i jak działa?

Server-Side Rendering – renderowanie po stronie serwera. Ta technika polega na generowaniu zawartości HTML strony po stronie serwera, zanim zostanie ona przesłana do przeglądarki użytkownika. Jest ona przeciwieństwem do renderowania po stronie klienta (CSR), gdzie przeglądarka generuje zawartość HTML po otrzymaniu surowych danych od serwera.

Jak wygląda proces renderowania po stronie serwera?

  1. Użytkownik wpisuje adres URL, który chce odwiedzić w wyszukiwarce.
  2. Serwer otrzymuje żądanie od użytkownika.
  3. Serwer przetwarza żądanie i generuje zawartość HTML dla tej strony. 
  4. W przypadku renderowania po stronie serwera, serwer egzekwuje również wszelki niezbędny kod JavaScript potrzebny do wygenerowania zawartości strony. Może to obejmować pobieranie danych z interfejsów API, renderowanie komponentów lub zastosowanie odpowiednich stylów.
  5. Gdy serwer wygeneruje w pełni wyrenderowaną zawartość HTML, wysyła ją z powrotem do przeglądarki użytkownika.
  6. Przeglądarka natychmiast wyświetla zawartość, bez konieczności wykonywania dodatkowego kodu JavaScript lub pobierania danych z zewnętrznych źródeł. 

Client-Side Rendering vs. Server-Side Rendering – czym różnią się obie metody?

Główną różnicą między tymi dwiema metodami jest algorytm ich działania. Renderowanie po stronie klienta (CSR) prezentuje użytkownikowi pustą stronę przed jej pełnym załadowaniem, podczas gdy renderowanie po stronie serwera (SSR) natychmiast wyświetla w pełni wyrenderowaną stronę HTML.

To właśnie renderowanie po stronie serwera daje przewagę w szybkości nad opcją po stronie klienta, ponieważ unika konieczności przetwarzania dużych plików JavaScript przez przeglądarkę. Zawartość jest często widoczna w ciągu kilku milisekund.

Dodatkowo, wykorzystując renderowanie po stronie serwera, do przeglądarki trafia finalna wersja strony, jaką powinien zobaczyć użytkownik lub robot Google. W przypadku użycia metody renderowania po stronie klienta robot Google otrzymuje pusty plik HTML z kodem JavaScript, który następnie musi wyrenderować, aby poznać jego zawartość.

Niemniej jednak, dla właścicieli stron internetowych, renderowanie po stronie klienta jest zazwyczaj tańszą opcją. Przenosi to odpowiedzialność za renderowanie na klienta, co zmniejsza obciążenie serwera i zapewnia interaktywność na stronie już po początkowym załadowaniu.

CSR ogranicza liczbę żądań HTTP skierowanych do serwera w porównaniu do SSR, co przyczynia się do szybszej nawigacji między stronami. W przypadku SSR należy również pamiętać o odpowiednim doborze serwera, pod obciążenie strony, szczególnie gdy serwer otrzymuje wiele równoczesnych żądań od użytkowników.

Wady CSR obejmują dłuższy czas początkowego ładowania, co może negatywnie wpływać na SEO, ponieważ roboty wyszukiwarek mogą zrezygnować z oczekiwania na pełne załadowanie zawartości i opuścić stronę. 

Podejście CSR może prowadzić do zobaczenia przez roboty Google pustej zawartości na Twojej stronie przez brakującą zawartość kodu JavaScript po pierwszym przeszukiwaniu i indeksowaniu HTML strony, co może przyczynić się do zaindeksowania nieprawidłowych danych.

Kiedy używać renderowania po stronie serwera?

Jeśli chcesz zwiększyć widoczność w Google oraz poprawić swoje pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, renderowanie po stronie serwera jest najlepszym rozwiązaniem. 

Mimo zapewnień Google, że ich roboty bardzo dobrze radzą sobie z renderowaniem kodu JavaScript, często nadal prowadzi to do wielu problemów np. takich jak indeksowanie nieprawidłowych metadanych czy problemy z indeksacją całych podstron. Dzięki SSR serwer generuje w pełni wyrenderowaną zawartość HTML, co ułatwia robotom indeksowanie Twojej strony i poprawia widoczność w wyszukiwarkach.

Jeśli więc posiadasz sklep internetowy lub portal, który mocno będzie opierał swoją strategię na pozyskiwaniu nowych użytkowników organicznie, powinieneś postawić na SSR.

Kiedy używać renderowania po stronie klienta?

Renderowanie po stronie klienta jest powszechnie wykorzystywane w aplikacjach internetowych wyróżniających się dynamicznym charakterem, jak na przykład platformy społecznościowe czy komunikatory internetowe. Konieczność bieżącej aktualizacji danych oraz szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby użytkowników sprawia, że tego typu aplikacje korzystają z tej metody renderowania.

Podstawowym celem w tych przypadkach jest zapewnienie użytkownikom bogatego doświadczenia związanego z interakcją na stronie, co stawia się na pierwszym planie, nawet kosztem optymalizacji pod kątem SEO.

Które rozwiązanie jest korzystniejsze dla SEO?

Jeżeli treść Twojej strony nie wymaga interakcji użytkownika na dużą skalę, to renderowanie po stronie serwera (SSR) stanowi bardziej efektywne rozwiązanie. Ta metoda korzystnie wpływa na dostępność, czas ładowania, optymalizację pod kątem SEO oraz integrację z mediami społecznościowymi.

Natomiast renderowanie po stronie klienta (CSR) idealnie nadaje się do tworzenia opłacalnych aplikacji internetowych, jest łatwiejsze w budowie i utrzymaniu.

Nie zawsze jednak trzeba dokonywać wyboru między tymi dwoma podejściami, gdyż istnieją rozwiązania hybrydowe. Zarówno SSR, jak i CSR mogą być z powodzeniem zastosowane w ramach jednej witryny. Takim rozwiązaniem jest np. framework Next.js, który pozwala na zdecydowanie, jaki fragment kodu powinien zostać wyrenderowany po stronie serwera, a jaki po stronie klienta.