🎉🎉🎉 AGENCJA DIGITAL ROKU 2024, WYRÓŻNIENIE “WYNIK NA MEDAL”🎉🎉🎉
Direct answer — czy warto? Jak zająć pozycję 0 w Google?
Dzięki rosnącemu naciskowi na technologie AI, Google coraz skuteczniej dopasowuje wyniki wyszukiwania do indywidualnych potrzeb użytkowników. Personalizacja tych wyników i zdolność do odczytywania intencji zapytań jeszcze przed przejściem na stronę docelową sprawiają, że zdobycie pozycji 0 oferuje unikalną szansę na bezpośrednie dotarcie do potencjalnych klientów. Dowiedz się, czym dokładnie jest tzw. Direct answer i jak możesz wykorzystać tę wiedzę w SEO.
Direct answer w Google – czym jest tzw. pozycja 0?
Direct answer, czyli pozycja zerowa w Google (znana też jako „fragment z odpowiedzią”, „featured snippet” czy „rich answer”) to wyróżnione miejsce w wynikach wyszukiwania, które pojawia się przed tradycyjnymi wynikami. Stanowi ono kuszącą lokalizację dla wielu biznesów webowych. Pozycja zerowa zawsze zawiera fragment strony internetowej z (domniemaną) najlepszą odpowiedzią na zapytanie użytkownika, a także URL, z której pochodzi ta odpowiedź.
Ciekawostka: Trzeba pamiętać jednak, że featured snippet jest wybrany przez Google, które nie zawsze prawidłowo dobierze odpowiedź na zapytanie. Warto więc traktować Direct answer z dystansem, ponieważ może niekiedy wprowadzać w błąd.
Forma prezentowania fragmentu odpowiedzi może być różna — poniżej kilka najbardziej popularnych rodzajów:
- Paragraf: najczęściej spotykany typ, gdzie odpowiedź na pytanie użytkownika jest podana w formie krótkiego i zwięzłego tekstu.
- Lista numerowana lub punktowana: Używana głównie do odpowiedzi zawierających kroki, instrukcje lub listy rankingowe. Jest to format szczególnie przydatny dla przepisów kulinarnych, porad DIY, czy list najlepszych praktyk.
- Tabela: wyświetla dane i informacje w formie tabelarycznej, co jest przydatne przy porównywaniu zestawień, specyfikacji produktów lub wyświetlaniu harmonogramów.
Czy warto celować w pozycję 0 w SEO? Czy Direct answer przyniesie Ci ruch?
Zdobycie pozycji zerowej wywołuje dyskusje w świecie SEO. Direct answer zawsze niesie ze sobą ryzyko, że użytkownik po uzyskaniu szybkich informacji bezpośrednio z wyszukiwarki nie zdecyduje się na przejście na stronę — a co za tym idzie, klikalność może paradoksalnie spaść.
Czy tak jest naprawdę?
To zależy. Klikalność pozycji 0 może być skrajnie różna w zależności od branży i rodzaju zapytania. Niektóre bezpośrednie odpowiedzi mogą natychmiast zaspokoić ciekawość użytkownika, podczas gdy inne skłaniają do dalszego eksplorowania tematu na stronie źródłowej. Dane zgromadzone w ciekawym artykule na temat zmian CTR wykazuje, że klikalność pozycji 1 zmienia się przy obecności Direct answer nawet o ponad 10%. Udowadnia to poniekąd, że dzieje się jedna z dwóch powyżej wymienionych możliwości.
Dla zobrazowania:
Sytuacja 1: na zapytanie „koszt tomografii dla kota” otrzymujemy odpowiedź:
Zapytanie ma intencję informacyjną. Użytkownik natychmiast otrzymuje odpowiedź na nurtującą go kwestię — w tym wypadku można więc szacować, że klikalność będzie niska.
Sytuacja 2: na zapytanie „sprawdzenie auta przed kupnem” otrzymujemy odpowiedź:
Intencja zapytania nie jest jednoznaczna: zahacza zarówno o szukanie informacji (jak sprawdzić auto przed kupnem na własną rękę) jak i o research firm specjalizujących się w tego typu usłudze. W obu wypadkach użytkownik może chcieć kliknąć w link w celu uzyskania większej ilości informacji. W tym wypadku można więc szacować, że uzyskanie pozycji 0 zwiększy CTR i ruch na stronie.
Konkluzję można zamknąć w 1 zdaniu: zmiany w CTR po wejściu w Direct answer zależą od branży i zapytania. Lepiej jednak być na najwyższej pozycji nawet z mniejszą klikalnością niż znaleźć się poza TOP10, gdzie szanse na kliknięcie spadają niemal do zera. Ruch to nie jedyna korzyść, jaką niesie obecność na pozycji zerowej: ma ona również wartość dla autorytetu marki w sieci. Ekspozycja brandu w wyświetleniu fragmentu odpowiedzi jest bardzo duża, nie powinniśmy zatem pomijać również tego aspektu.
Warto również w tym miejscu wspomnieć, że rich snippet, jest przedsmakiem tego, jak wyszukiwarka chciałaby prezentować wyniki użytkownikom w przyszłości. Mowa o tzw. SGE (Search Generative Experience), które w przyszłości ma mocno zmienić wygląd Google na rzecz inteligentnego i interaktywnego szukania bezpośrednich odpowiedzi dopasowanych do wyszukującego. W obliczu tej nadchodzącej zmiany warto już teraz zwracać uwagę na obecność na pozycji 0, które rządzi się podobnymi prawami.
Kto dostaje się do Direct answer? Na co zwraca uwagę wyszukiwarka?
Google nie ujawnia, czym dokładnie kieruje się przy doborze odpowiedniego fragmentu odpowiedzi. Jednak można z dużą pewnością wyróżnić kilka kluczowych czynników:
- Zaufanie i autorytet domeny: strona musi być zaufana dla robotów Google. Zarówno w swojej tematyce jak i w ogólnym rozumieniu brandu. Tu z pewnością wartościowy jest solidny profil linkowy, jako podstawowy wskaźnik społecznego dowodu słuszności strony internetowej dla wyszukiwarki.
- Optymalizacja techniczna: ta kwestia łączy się z powyższą — domeny dobrze zoptymalizowane technicznie częściej zdobywają zaufanie wyszukiwarek. Warto więc zadbać o odpowiednia meta tagi, poprawną strukturę nagłówków itp.
- Zawartość odpowiadająca na konkretne zapytania: treść musi być jasna, krótka i skoncentrowana na odpowiedzi na pytanie. Najlepsza odpowiedź bezpośrednio odnosi się do zapytania — jest to zdecydowanie kluczowe dla znalezienia się na pozycji 0.
Direct answer: jakie działania z zakresu SEO mogą pomóc znaleźć się na pozycji zerowej?
Zdobycie pozycji zerowej wymaga podejścia strategicznego — przeanalizowanie kilku kluczowych kwestii i zaplanowanie kolejnych kroków znacznie zwiększa naszą szansę na zaistnienie w Direct answer. Gdy mamy wyodrębnioną frazę, na którą chcielibyśmy zaistnieć w TOP — warto przejść przez poniższe kroki, które pomogą w opracowaniu skutecznego planu działania.
Krok 1: Przeanalizuj pozycję zerową, którą chcesz zająć
Pierwszym krokiem jest dogłębna analiza snippetu, który obecnie zajmuje tę pozycję dla wybranego zapytania. Jakie elementy zawiera odpowiedź wybrana przez Google jako najlepsza? Jak długa jest? Czy posiada jakiekolwiek linki wewnętrzne/zewnętrzne? Czy jest oznaczona w szczególny sposób w kodzie (np. tagiem HTML zarezerwowanym dla uporządkowanych list „<ol>”)? Czy ma jakieś dodatkowe cechy wyróżniające?
Przykład: naszym celem jest zapytanie „jak chronić pszenicę?”, na które Google wybrało odpowiedź:
Analiza fragmentu daje nam podstawowe informacje będące jednocześnie wytycznymi do przygotowania własnego contentu celującego w tę pozycję:
- około 300zzs
- obecność fragmentu bardzo blisko początku artykułu
- obecność podkreśleń najważniejszych fraz
- brak szczególnych oznaczeń w kodzie czy dodatkowych linków
Krok 2: Pomyśl nad intencją, jaką Google przypisuje zapytaniu
Kluczowe jest zrozumienie intencji, jaka przypisana jest danemu zapytaniu. Nie zawsze jest ona tożsama z intencją rzeczywistą — paradoksalnie, aby wejść w Direct answer, musimy zaspokoić wymagania wyszukiwarki, a nie użytkownika.
Należy zatem odpowiedzieć sobie na pytanie: jakich informacji wg Google użytkownik potrzebuje, wpisując zapytanie w wyszukiwarkę?
Przykład: fraza „klawiatura mechaniczna pielęgnacja”
Można oszacować, że dla tego zapytania Google przypisało intencję informacyjną. Według robotów Google użytkownik poszukuje informacji:
- czym nie czyścić klawiatury mechanicznej?
- czym skutkuje korzystanie z nieodpowiednich płynów czyszczących?
- czym powinno się czyścić klawiaturę mechaniczną?
- jakie kolejne kroki trzeba podjąć przy czyszczeniu klawiatury mechanicznej?
Stworzenie idealnie dopasowanego w oczekiwania wyszukiwarki contentu pozwoli zwiększyć szanse na pojawienie się w Direct answer.
Krok 3: Skonstruuj treść, która będzie szybką odpowiedzią na intencję
Po analizie i zaplanowaniu charakteru odpowiedzi, czas na zbudowanie treści. Kluczem jest stworzenie krótkiego fragmentu, który jest zwięzły i na temat. Powinien on też spełniać wszystkie wytyczne, które wyróżniliśmy w technicznej analizie fragmentu z kroku pierwszego.
Krok 4: Porównaj swój fragment z konkurencją i zadbaj, aby nie wyprzedzała Cię pod żadnym kątem
Ostatnim etapem jest szczegółowe porównanie swojej treści z materiałami konkurencji. Nie tylko musisz upewnić się, że twoja odpowiedź jest równie dobra (lub lepsza) pod względem jakości i trafności, ale również sprawdzić inne aspekty wpływające na ranking np. profil linkowy czy autorytet tematyczny. Więcej wysokiej jakości linków zwrotnych może znacząco zwiększyć zaufanie dla Twojej domeny i zmaksymalizować szansę na jej wybór.
Podsumowanie: jak trafić do Direct answer w Google?
Osiągnięcie pozycji zerowej w wynikach wyszukiwania Google może znacząco zwiększyć widoczność i ruch strony internetowej, a także zaufanie do marki. Aby skutecznie dążyć do tej pozycji, warto szczegółowo zaplanować kolejne kroki przez:
- analizę obecnej pozycji zerowej
- zrozumienie intencji zapytania
- konstrukcję odpowiedniej treści
- porównanie z konkurencją i wzmacnianie autorytetu domeny
Dzięki zmniejszeniu różnic między własną stroną a fragmentem aktualnie wybranym przez Google można znacząco zwiększyć swoje szanse na uzyskanie pozycji zerowej. Podsumowując: powinniśmy zadbać o to, aby nasza strona była lepszą opcją dla wyszukiwarki do zaprezentowania szybkiej odpowiedzi od konkurencji.