🎉🎉🎉 Wyróżnienie Agencja Digital Roku 2022 wg MMP!🎉🎉🎉

Strona główna | Blog | Facebook Conversion API (CAPI) czyli „nowy pixel” Facebooka. Kiedy dotychczasowy przestanie działać?
Wróć

Facebook Conversion API (CAPI) czyli „nowy pixel” Facebooka. Kiedy dotychczasowy przestanie działać?

| 7 min | Grzegorz Grzybek
facebook conversion api

Facebook Conversion API to odpowiedź Meta na zmiany w prawodawstwie dot. danych osobowych użytkowników Internetu. Kiedy wchodzimy na stronę www pierwszy raz, zwykle powinniśmy zobaczyć komunikat o naszej zgodzie na wykorzystanie “cookies”. To właśnie te dane umożliwiały firmom takim jak Facebook czy Google pogłębioną analizę na temat wszystkich naszych aktywności online, a w rezultacie realizację skutecznych kampanii reklamowych sklepom, bankom czy ubezpieczycielom.

Conversion API to spora rewolucja i warto się na nią przygotować jak najszybciej. Do tej pory firma nie podała oficjalnie terminu wyłączenia funkcji pixela, ale zakładamy, że może do tego dojść w pierwszym kwartale 2023 roku.  Spokojnie, w tym artykule znajdziesz odpowiedzi na kluczowe pytania.

Conversion API zamiast piksela Facebooka – co przestanie działać, a co zadziała lepiej

Zacznijmy od podstawowych informacji, które warto przyswoić na temat zmiany pixela na Conversion API. Oba narzędzia niezmiennie mają ten sam cel – śledzenie ruchu i zachowań użytkowników, a w efekcie wyświetlanie odbiorcom możliwie najlepiej dopasowanych reklam. Nowe rozwiązanie nie będzie bazować na danych z przeglądarki jak do tej pory. To nie cookies będą źródłem danych o użytkowniku, bo wszystkie dane będą od teraz przechowywane na serwerach reklamodawcy, a nie – jak do tej pory – serwerze Facebooka. Jeśli dodamy do tego rewolucyjne zmiany w iOS 14, ułatwiające wyłączenie śledzenia przez użytkownika widzimy jak poważne są to zmiany. 

conversion api vs facebook pixel

Po co używamy pixela Facebooka

Pixel Facebooka to krótki kod implementowany w kodzie strony. Umożliwia reklamodawcom śledzenie zachowań użytkowników oraz analizowanie tzw. zdarzeń – różnego rodzaju aktywności odbiorców, np. wyświetlenie strony, pozostawienie danych, dodanie produktu w sklepie internetowym do koszyka czy zakup produktu. To kluczowe dla efektywności systemu reklamowego narzędzie.

Nowy piksel Facebooka (CAPI) – zmiany dla agencji digital

“Nowy pixel” Facebooka (CAPI to oczywiście nie pixel, używamy określenia potocznego) może zmniejszyć dostępność informacji o użytkowniku. Obecnie zalecane jest równoległe wykorzystanie pixela Facebooka oraz Conversion API (CAPI). Konfiguracja podwójna jest przydatna, ponieważ API konwersji umożliwia udostępnianie zdarzeń w witrynie utraconych przez piksel firmy Meta np. z powodu problemów z łącznością lub błędów wczytywania strony. Jest to w tym momencie jedyne racjonalne rozwiązanie, ponieważ CAPI nie umożliwia mierzenia mikrokonwersji. Jeśli chcemy analizować Customer Journey m.in. Add to Cart powinniśmy wykorzystywać potencjał obu narzędzi. Konfiguracja podwójna jest przydatna, ponieważ API konwersji umożliwia udostępnianie zdarzeń w witrynie utraconych przez piksel firmy Meta np. z powodu problemów z łącznością lub błędów wczytywania strony.Nie martwmy się o duplikację zdarzeń – Facebook samodzielnie przeanalizuje dostarczane dane (w oparciu o nazwę i id zdarzenia) oraz uruchomi Deduplication Option.

Facebook Conversion API – jak wdrożyć w WordPress

Większość z Was zastanawia się pewnie jak wdrożyć w WordPress Facebook Conversion API. Niestety teoretycznie nie istnieją obecnie rozwiązania równie łatwe jak w przypadku pixela, a cały proces może przekraczać kompetencje performance specialist oraz social specialist. Meta informuje od dwóch opcjach wdrożenia CAPI – samodzielnym lub z partnerem.

Jeśli chcesz wdrożyć Facebook Conversion API przy wsparciu partnera Meta:

  1. Wybierz kartę Źródła danych w Menedżerze zdarzeń.
  2. Wybierz Ustawienia.
  3. Przewiń w dół i wybierz Wybierz partnera.
  4. Wybierz partnera i zapoznaj się z rekomendacjami

Kiedy stary piksel Facebooka przestanie działać?

Stary piksel Facebooka przestanie działać, gdy Meta uzna, że ta gigantyczna zmiana technologiczna nie zagraża interesom Facebooka. My zadbajmy o wdrożenie na tyle wcześnie, aby zmiana była bezpieczna dla prowadzonych przez nas kont reklamowych. Kerris jako oficjalny Partner Meta nie dostał oficjalnej informacji, ale zakulisowo mówi się o kilku wariantach.

Pixel przestanie działać:

  • Na początku lub w pierwszym kwartale 2023 roku
  • W momencie, gdy Google przestanie wykorzystywać cookies
  • Nawet za kilka tygodni/miesiąc

W związku z powyższym, sytuacja wydaje się dosyć niepewna. Jeśli z dnia na dzień mielibyśmy wszyscy utracić potencjał kampanii remarketingowych czy Lookalike na Facebooku i Instagramie, byłoby to poważne zagrożenie dla KPI wielu realizowanych w Menadżerze Reklam kampanii.

Oficjalnie usłyszycie, że “stary piksel” i “nowy piksel” w pierwszym etapie wdrożenia powinny działać równolegle. Konsultanci zapewnią Was, że cały proces jest bezpieczny, a owe połączenie tylko wzmocni wynik kampanii. 

“Kiedy stary pixel Facebooka przestanie działać, CAPI będzie w pełni gotowe do działania” – ta zasłyszana opinia wydaje się nam bardzo optymistycznym scenariuszem. Oby tak było, ale – wiadomo – warto “dmuchać na zimne”. Pozostaje kilka wątpliwości:

  1. Jak zmiana analityki Facebooka wpłynie na potencjał estymacji systemu reklamowego?
  2. Czy zmieni się dostępność targetowań w Menadżerze Reklam?
  3. Czy CAPI zapewni równie dobre wyniki kampanii jak poprzednik?

Termin wdrożenia Facebook Conversion API to jedno, a zaprzestanie działania starego piksela to drugie. W związku z tym, że wdrożenie nowej analityki Facebooka wiąże się z testami ruchu i konwersji, warto zrobić to możliwie najszybciej. Bardzo prawdopodobne, że takie podejście pomoże Wam stworzyć kampanię efektywniejszą od kampanii konkurencji.

Facebook Conversion API – przydatne artykuły

Grzegorz Grzybek
Autor: Grzegorz Grzybek