🎉🎉🎉 Wyróżnienie Agencja Digitalowa Roku 2022 MMP! 🎉🎉🎉

Strona główna | Blog | Kiedy będą efekty, czyli ile trwa wypozycjonowanie strony internetowej i od czego zależy
Wróć

Kiedy będą efekty, czyli ile trwa wypozycjonowanie strony internetowej i od czego zależy

| 9 min | Roksana Gliszczyńska

Kiedy można spodziewać się efektów to jedno z najbardziej znienawidzonych pytań każdego specjalisty SEO. Jak bowiem odpowiedzieć na tak ciężkie pytanie w odniesieniu do branży, w której większość pytań kwitowana jest krótkim: to zależy

W SEO wszystko zależy, a tych zależnych jest tyle, że bardzo ciężko jest przewidzieć skutek danego działania. Jest jednak kilka czynników, od których może zależeć czas uzyskania efektów w wynikach organicznych – przyjrzyjmy się im! 

Pozycjonowanie strony – czym jest i jakie działania trzeba podjąć, aby pojawiły się wyniki? 

Pozycjonowanie to jedna z najbardziej długofalowych form marketingu internetowego. Bardzo często na wyniki w postaci pojawienia się w TOP 10 trzeba poczekać nawet dłużej niż 12 miesięcy i znowu – to wszystko zależy, a zależy od wielu czynników, które omówię za chwilę. 

Przed podjęciem decyzji odnośnie pozycjonowania Twojej strony internetowej powinieneś wiedzieć, jakie trzy filary stoją u podstaw dobrego SEO. 

Pozycjonowanie to wszystkie działania, które mają na celu zwiększenie widoczności (a co za tym idzie ruchu oraz konwersji) strony w wynikach wyszukiwania. W skład kompleksowego pozycjonowania wchodzą: 

  • content marketing
  • link building 
  • optymalizacja techniczna

Czas, w którym zobaczysz skuteczność wyżej wymienionych elementów zależny jest od wielu czynników – konkurencyjności fraz, zasięgu prowadzonej działalności a nawet branży. Szczegółową informację dotyczącą Twojego przypadku uzyskasz podczas rozmowy ze specjalistą SEO. Przygotuj się dobrze do rozmowy, czytając szczegółową wiedzę poniżej.

Skontaktuj się z nami, a opowiemy Ci w przystępny sposób o tym ile pracy i jakie wydatki Cię czekają.

Content marketing 

Dawno już minęły czasy powtarzania tak popularnego jeszcze kilka lat temu sloganu Content is a King. Mimo, że Google to wyszukiwarka treści obecne rankingi bezpłatnych wyników wyszukiwania coraz częściej dowodzą, że treści nie są najważniejszym czynnikiem rankingowym. Dowód? Treści sprzedażowe na portalach aukcyjnych typu Allegro i OLX oscylują w okolicy od 500 do 2000 znaków, a i tak biją większość serwisów e-commerce na głowę. 

Oczywiście, zagęszczenie fraz w treści nadal ma znaczenie, ale pracownicy Google zgodni są co do tego, że znacznie bardziej od samej długości liczy się jakość treści, które publikujesz na swojej stronie internetowej. Hubspot w 2021 przeprowadził badanie, w którym poddano analizie 50 artykułów – badacze doszli do wniosku, że idealne treści blogowe mają od 2100 do 2400 słów. 

ile trwa pozycjonowanie - idealna długość tekstu

Przytoczony artykuł Hubspot jest bardzo dobrym przykładem wartościowej treści o odpowiedniej długości (temat został wyczerpany, ale nie przesycony niepotrzebnymi informacjami) z odpowiednim nasyceniem frazami kluczowymi (sprawdź, ile razy w treści występują frazy how long i blog post).  

Przygotowując treści na swoją stronę internetową możesz posiłkować się konkurencją z wyników wyszukiwania – przed wyznaczeniem długości treści sprawdź, ile na ten temat napisali Twoi konkurenci i czy to, co umieścili w treści wystarczająco wyczerpało temat. 

Pisanie wysokiej jakości treści z pewnością zostanie docenione nie tylko przez wyszukiwarkę Google, ale i przez użytkowników! Pamiętaj, że wysokiej jakości treści mogą przyczynić się do naturalnego pozyskiwania odnośników – im bardziej ekspercki będzie Twój artykuł, tym większa szansa, że ktoś go udostępni, czy odwoła się do niego w swoim tekście! 

Optymalizacja techniczna 

Optymalizacja techniczna to rzecz, na którą powinieneś zwrócić uwagę w pierwszej kolejności, kiedy zaczynasz myśleć na poważnie o pozycjonowaniu strony internetowej. Content marketing oraz linki nie dadzą ci nic, jeśl Twoja strona przykładowo będzie zablokowana dla robotów indeksujących. Większość popularnych systemów CMS idzie z duchem czasu i zapewnia wiele funkcjonalności pozwalających na dostosowanie strony internetowej do wyszukiwarek. Badanie przeprowadzone przez W3Techs wykazało, że najbardziej popularnym systemem CMS jest WordPress – w chwili badania korzystało z niego aż 64,4% użytkowników. WordPress jest bardzo dobrym wyborem, ponieważ oprócz tego, że jest darmowy (co niewątpliwie jest plusem) jest bardzo łatwy w obsłudze, a wiele wtyczek (często również darmowych) pozwala na odpowiednią optymalizację pod kątem wyszukiwarek. 

ile trwa pozycjonowanie - optymalizacja techniczna

To, na czym powinieneś skupić się rozpoczynając pracę z agencją SEO lub freelancerem to fakt, w jaki sposób został przeprowadzony audyt witryny. Powinno w nim znaleźć się dużo informacji, ale nie chodzi tutaj o same zapełniacze, ale o tak zwane mięso. Sam audyt to dopiero pierwszy krok – zwróć uwagę, czy wszystkie jego elementy zostały wdrożone. Jeśli nie, wygląda to trochę jak obietnice bez pokrycia, nieprawdaż? 

Reaudyty są równie ważne, co pierwszy audyt – pamiętaj, że praca nad stroną internetową nigdy się nie kończy – konkurencja nigdy nie śpi i trzeba dotrzymać im kroku! 

Pozyskiwanie wartościowych odnośników do strony to ten element strategii SEO, który prawdę mówiąc jest moim ulubionym. Odpowiednio prowadzona strategia linkowania może zapewnić naprawdę ciekawe efekty – dobór odpowiednich portali, anchorów czy nawet częstotliwość pozyskiwania linków potrafią odwdzięczyć się rosnącymi wykresami. 

Podobnie, jak w przypadku treści, podejście do pozyskiwania linków znacznie zmieniło się na przestrzeni lat. Do 2012 roku stawiało się na ilość – kto miał więcej ten miał lepiej. Po 2012 roku, kiedy to Google wypuścił pierwszą część aktualizacji Pingwin wiele stron doznało tak dużych spadków, że nie zdecydowało się na kontynuowanie działalności. 

Pingwin stale jest ulepszany, a konsekwencje dla stron posiłkujących się spamerskimi linkami stają się coraz groźniejsze. Przeczytaj więcej na stronie: https://www.seroundtable.com/google-penguin-target-whole-site-32336.html

Czynniki, od których zależy  czas pozycjonowania 

Osoba odpowiedzialna za prowadzone działania 

Klienci bardzo często przy ocenie specjalisty skupiają się na stażu jego pracy oraz ilości przerobionych kejsów. W pewnym sensie jest to dobre podejście – w końcu praktyka czyni mistrza! Warto jednak pamiętać o tym, że w takich dziedzinach jak marketing internetowy (w szczególności SEO) nie do końca lata pracy mają znaczenie. Bardzo często zdarza się, że młodszy stażem specjalista cechuje się nieszablonowym podejściem, które zapewni Ci świetne wyniki. 

Wybierając agencję SEO nie stawiaj na ilość, a na jakość. Nie pytaj o ilości przerobionych kejsów i klientów, zapytaj o efekty, jakie udało się osiągnąć. 

Na całe szczęście, branża SEO (o ile specjaliści są prawdomówni i o ile interpretujemy ciekawe warunki pracy, jako możliwości rozwoju) pełna jest świetnych specjalistów, którzy chętnie się rozwijają – według ankiety przeprowadzonej w 2021 roku przez Senuto, aż 60% badanych specjalistów SEO deklaruje, że o wiele chętniej podejmie współpracę z pracodawcą, który zapewni ciekawsze warunki pracy niż z takim, który zapewni lepszą wypłatę.

Branża

Wykonanie segmentacji rynku jest bardzo ważne dla efektów osiąganych w pozycjonowaniu. Są branże, które są bardzo konkurencyjne oraz takie, w przypadku których osiągnięcie zadowalających efektów może potrwać znacznie krócej. 

Ocena konkurencji powinna być wyjściowa do oceny tego czego potrzebujesz i jaki budżet powinieneś brać pod uwagę. Jeśli pierwsza strona wyników wyszukiwania okupowana jest przez agregaty ofert i wielkie znane marki musisz liczyć się z tym, że osiągnięcie wyników będzie bardzo trudne (ale nie niemożliwe!).

Wielkość strony 

Wielkość strony, czyli tzw. site też ma znaczenie! Tłumacząc to bardzo łopatologicznie: o wiele łatwiej jest wypozycjonować stronę usługową, która posiada 4 zakładki, niż duży sklep internetowy z 15000 produktów podzielonych na 50 kategorii. 

Większa strona wymaga o wiele więcej czasu, uwagi, cierpliwości a zazwyczaj i większego budżetu.

Historia domeny

Czy wiek domeny ma znaczenie? Sam wiek nie, tak samo jak wiek Twojego specjalisty od SEO nie ma znaczenia – może być równie dobrym specjalistą w wieku 22 lat jak i w wieku 34 lat. Chodzi bardziej o jego doświadczenie i o to, jak zbierał je na przestrzeni lat i czy się rozwijał. Podobnie jest z domeną – sam wiek nie ma żadnego znaczenie, ale znaczenie ma już jej autorytet. 

Znacznie łatwiej będzie wypracować efekty na domenie z dobrą historią – takiej, która posiada wartościowe odnośniki, wysokiej jakości treści i nigdy nie miała do czynienia z karami ręcznymi od Google. Domena z czystą kartą musi najpierw zdobyć trochę zaufania w oczach Google, a zdarza się, że proces budowania autorytetu nie jest szybki. 

Budżet 

Budżet to jeden z wykładników mających wpływ na szybkość osiąganych efektów. Im większą kwotę zainwestujesz w pozycjonowanie swojej strony, tym więcej działań będzie prowadzonych. Im więcej działań będzie prowadzonych, tym szybciej zobaczysz efekty. Przy podpisywaniu umowy na pozycjonowanie zwróć szczególną uwagę na to, jakie działania będą podejmowane w jej ramach oraz wykonywanie jakich czynności deklaruje osoba odpowiedzialna. Każda złotówka powinna mieć odzwierciedlenie w umowie – nie wierz na słowo. 

Przy okazji budżetu warto również wspomnieć o tym, że nie można na niego patrzeć tylko z perspektywy złotówki – dwie strony, które mają ten sam budżet na działania SEO mogą osiągać całkowicie inne wyniki – trzeba wziąć pod uwagę wszystkie pozostałe czynniki. 

Zasięg prowadzonej działalności 

Czas, w którym zobaczysz efekty pozycjonowania jest również uzależniony od zasięgu prowadzonej działalności. Zazwyczaj dzieje się tak, że o wiele łatwiej wypozycjonować lokalny biznes niż duży sklep o zasięgu ogólnokrajowym – nie jest to jednak reguła, a dlaczego? 

Pozycjonowanie lokalne jest coraz częściej wykorzystywane również przez firmy o zasięgu ogólnokrajowym (a nawet międzynarodowym) ponieważ jest to dobry krok ku prześcignięciu większych graczy. Spójrzmy chociażby na usługę pozycjonowania stron oraz frazy, jakie w związku z nią użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę: 

ile trwa wypozycjonowanie - zasięg prowadzonej działalności

A teraz spójrzmy na TOP 3 wyników wyszukiwania dla pierwszej frazy z powyższego zestawienia:

ile zajmuje wypozycjonowanie - top 3 wyników wyszukiwania

Żadna z wymienionych agencji nie posiada siedziby w Gdańsku, a mimo to pozycjonuje się na te frazy, ponieważ jest to dobry sposób (i o wiele szybszy) na pozyskanie wartościowych leadów od klientów, którzy są zainteresowani samą usługą. W tym przypadku frazy lokalne zyskały na popularności tak bardzo, że pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania (mimo małej ilości wyszukań) nie będzie łatwe do osiągnięcia. 

Są jednak branże, w których pozycjonowanie lokalne jest zarezerwowane wyłącznie dla lokalsów, jak np. fryzjer, czy kosmetyczka.

Poprzednie działania 

Czysta karta, czy do połowy zapisana? Na to pytanie nie ma dobrej odpowiedzi – każda z sytuacji ma swoje plusy i minusy. 

Jeśli nigdy wcześniej nie pozycjonowałeś swojej strony internetowej, osiągnięcie zadowalających wyników może potrwać znacznie dłużej, ale specjalista, który dostanie pod opiekę Twoją stronę sprawuje nad nią pieczę od początku do końca i jest w pełni odpowiedzialny za efekty. 

W przypadku kiedy dostaje on pod opiekę stronę z (nawet krótką) historią pozycjonowania sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Jeśli działania były realizowane zgodnie z dobrymi praktykami raczej nie ma się o co martwić – w najgorszym wypadku nie będą one miały przełożenia na obecną strategię. Jeśli natomiast wcześniejsza usługa była realizowana niezgodnie z dobrymi praktykami, konsekwencje mogą być druzgocące i co gorsza, mogą nie dać o sobie znać od razu. 

Zmiany algorytmiczne 

Zmiany algorytmiczne to chyba jeden z najbardziej nieprzyjemnych aspektów pracy SEOwca. Algorytmy Google cały czas się uczą, dlatego pracownicy wymyślają cały czas zmiany, które pozwolą na jeszcze lepszą ocenę stron internetowych w rankingach. 

Zdarza się tak, że już prawie udaje nam się pojawić na 1 stronie wyników wyszukiwania i nagle BUM! Google wypuszcza nową aktualizację algorytmu i przetasowuje wszystkie wyniki. Często zdarza się także, że Google nie informuje o nowej aktualizacji, rzeczy po prostu się dzieją, a pozycjonerzy spędzają całe noce na analizie tego, co mogło być przyczyną, a co nie. Ale przecież analiza i tabelki to to, co SEOwcy lubią najbardziej, czyż nie? 

Efekty pozycjonowania – przykłady 

Przykład 1 

czas pozycjonowania - przykład 1

Czerwoną strzałką został oznaczony moment rozpoczęcia współpracy, a na wykres przedstawia TOP 50 i TOP 10 wyników wyszukiwania. Jak widać, współpracę udało nam się rozpocząć w momencie, kiedy strona podnosiła się po spadku pozycji. 

Tej kejs pokazuje klienta, który nigdy wcześniej nie korzystał z profesjonalnej pomocy przy pozycjonowaniu strony, ale bardzo mocno inwestował w optymalizację techniczną oraz budowanie contentu. 

Kilka zmian w obrębie strony, przebudowa treści oraz mocne, jakościowe linki z dobrym dopasowaniem anchor textów i mamy to – efekty widoczne niemal od razu! 

Przykład 2 

ile zajmuje wypozycjonowanie - przykład 2

Przykład klienta, który potrzebował więcej czasu, żeby efekty były zauważalne. Domena w momencie rozpoczęcia współpracy (styczeń 2020) była bardzo silna dzięki linkom, które udało się pozyskać w naturalny sposób. Treści okazały się bardzo wysokiej jakości, natomiast większość ruchu zgarniała konkurencja, która poruszała tematy na TOPie i cechowała się lepszą optymalizacją techniczną. Jak widać, pierwsze wzrostu ruchu z wyników organicznych widać na przełomie października/listopada, czyli około 9 miesięcy po rozpoczęciu współpracy. 

ile zajmuje wypozycjonowanie - przykład 2.1.

Powyższe zestawienie pokazuje ruch organiczny w miesiącu styczeń – porównanie roku 2022 do 2020. 

Podsumowanie

Jak sam widzisz, odpowiedź na pytanie ile trwa pozycjonowanie strony koniecznie trzeba skwitować odpowiedzią: to zależy. Nigdy nie można być pewnym odpowiedzi, ponieważ jest zbyt wiele czynników, które mogą przewrócić wstępne założenia do góry nogami.

Oczekuj, dopytuj i bądź na bieżąco – musisz być pewien, że wszystkie działania, które podejmuje osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie strony są zgodne ze sztuką. Jeśli nie jesteś tego pewien – skontaktuj się z nami, chętnie rzucimy okiem! 

Roksana Gliszczyńska
Autor: Roksana Gliszczyńska

Ostatnie wpisy na blogu

23.09.2022 | 6 min
Indexing API od Google – koniec problemów z indeksacją!
Indexing API od Google – koniec problemów z indeksacją!
12.09.2022 | 5 min read
Core Web Vitals: Czym jest i jakie ma znaczenie dla SEO?
Core Web Vitals: Czym jest i jakie ma znaczenie dla SEO?
06.09.2022 | 7 min
Facebook Conversion API (CAPI) czyli „nowy pixel” Facebooka. Kiedy dotychczasowy przestanie działać?
Facebook Conversion API (CAPI) czyli „nowy pixel” Facebooka. Kiedy dotychczasowy przestanie działać?