🎉🎉🎉 AGENCJA DIGITAL ROKU 2024, WYRÓŻNIENIE “WYNIK NA MEDAL”🎉🎉🎉

Strona główna | Blog | Rok 2022 w SEO – podsumowanie
Wróć

Rok 2022 w SEO – podsumowanie

| 5 min | Roksana Gliszczyńska

Jak wyglądał rok 2022 w kontekście pozycjonowania i jak najlepiej przygotować się na nadchodzące zmiany? Roksana Gliszczyńska, SEO Lead w agencji KERRIS, zebrała 7 najważniejszych plot twistów, które wpłynęły (w mniejszym lub większym stopniu) na SEO i ból głowy wszystkich specjalistów.

1. Google ogłosiło przejście na GA4

Stary Google Analytics Universal przechodzi do lamusa – Google zapowiedziało, że w lipcu 2023 roku narzędzie Universal Analytics przestanie zbierać dane na temat witryn i zostanie zastąpione nową wersją narzędzia – Google Analytics 4. Sieć dosłownie zalała masa poradników i dyskusji na temat tego, która wersja narzędzia jest lepsza i dlaczego. W KERRIS uważamy, że nie ma lepszej i gorszej – do każdej zmiany trzeba się przystosować i potrzeba do tego trochę czasu. GA4 przy głębszej relacji zyskuje wiele, chociażby ze względu na modelowanie danych na temat użytkowników, którzy nie wyrazili akceptacji na zbieranie ciasteczek, czy ogromne możliwości w raportach eksploracji! Rok 2023 będzie rewolucyjny, jeśli chodzi o zbieranie danych o użytkownikach, a GA4 ma nam wszystkim pomóc lepiej te dane zrozumieć.

2. Intencja użytkownika

Gdyby Google wystartowało z plebiscytem hasło roku 2022, w KERRIS zdecydowanie głosowalibyśmy na intencja użytkownika. W tym roku większość pracy specjalistów krążyła wokół użytkownika i tego, co chce on zobaczyć w wynikach wyszukiwania. User signals to hasło, które pojawiało się często w artykułach branżowych i na konferencjach. Specjaliści SEO od 2022 roku dwoją się i troją, żeby za pomocą szklanej kuli odkryć, czego oczekują użytkownicy – kto próbował chociaż raz dobrze wie, że to zadanie nie zawsze należy do najprostszych.

3. Sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja, AI – te hasła padły przynajmniej raz na każdej konferencji SEO, na której mieliśmy okazję być w 2022 roku (a byliśmy na wielu). Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana coraz częściej, nie tylko jako pomoc w zakresie SEO – można z jej pomocą zrobić większość swojej codziennej pracy (z różnym skutkiem oczywiście). Polski internet zalała fala artykułów i wystąpień o tym, że sztuczna inteligencja niebawem zastąpi specjalistów, a praca specjalistów zostanie w pełni zautomatyzowana. Czy się z tym zgadzamy? Oczywiście, że nie! Dobry specjalista obroni się sam, a czynnika ludzkiego nie da się zastąpić. Zachęcamy jednak do eksperymentowania z AI w każdym możliwym zakresie – można się nieźle zaskoczyć!

4. Zero click searches

Jeśli ktoś myśli, że to nieprawda, że Google nie lubi SEO, lepiej niech przeczyta ten fragment do końca. Pracownicy Google nieustannie myślą nad rozwiązaniami, które pozwolą użytkownikom znaleźć odpowiedź na pytanie jeszcze szybciej – tak pojawiły się w wynikach wyszukiwania featured snippety, rich snippety, grafy wiedzy i wszystkie rozwiązania dążące do tego, żeby użytkownik dostał odpowiedź już z poziomu wyników wyszukiwania. Chociaż jest to rozwiązanie, które wychodzi naprzeciw użytkownikom, to specjaliści będą musieli się mocno nagimnastykować, żeby co miesiąc nie raportować klientom coraz to większych spadków ruchu organicznego.

5. Topical authority

W SEO ilu specjalistów, tyle opinii – jedni powiedzą, że ważniejsze będą linki, inni powiedzą, że treści, a jeszcze inni, że optymalizacja techniczna. Kevin Indig pisał o tym w czerwcu, jako o najnowszym trendzie SEO. Zważywszy na to, jak bardzo Google koncentruje się na wrażeniu użytkowników oraz na tym, aby dostali oni odpowiedź na pytanie z najbardziej rzetelnego źródła,Topical Authority to coś, czym należy się koniecznie zainteresować! Zwłaszcza w obliczu wielkiego zamieszania wokół Helpful Content Update.

6. SXO jako nowa domena SEO

Chociaż pojęcie SXO nie jest nowe, rok 2022 okazał się przełomowy dla wielu polskich agencji SEO – ciągła chęć doskonalenia wyszukiwarki Google na podstawie wcześniej wspomnianych user signals zmusiła wiele agencji do zainteresowania się tematem SXO i rozpoczęcia audytowania witryn również pod kątem użyteczności i funkcjonalności.

7. BREAKING NEWS: Continuous Scrolling na komputerach!

Temat możliwości scrollowania wyników na komputerach nie jest największą nowością, ale jest nią fakt, że Google zaczęło wprowadzać wspomniany continuous scrolling w polskiej wersji wyszukiwarki. Wdrożenie tego rozwiązania może mieć ogromny wpływ na poruszanie się użytkowników po wynikach wyszukiwania – konkretniej mówiąc, może okazać się, że strony spoza pierwszej strony SERPów będą częściej odwiedzane.