🎉🎉🎉 Wyróżnienie Agencja Digital Roku 2022 wg MMP!🎉🎉🎉

Strona główna | Blog | SEO w e-commerce – optymalizacja sklepu internetowego
Wróć

SEO w e-commerce – optymalizacja sklepu internetowego

| 8 min | Zespół KERRIS
seo w e-commerce

W dzisiejszych czasach nikt nawet nie zastanawia się nad koniecznością pozycjonowania sklepu internetowego. Ze względu na zmieniające się trendy zakupowe każda marka chce sprzedawać w sieci. Przez to walka o wysoką pozycję w wyszukiwaniu staje się coraz cięższa. Chętnych do znalezienia się na pierwszej stronie Google przybywa, natomiast liczba miejsc na tej stronie pozostaje taka sama.

Wielkie korporacje zatrudniają całe sztaby ludzi zajmujących się optymalizacją swoich sklepów internetowych i mogłoby się wydawać, że mniejsi gracze nie mają z nimi szans. Ale to tylko pozory, algorytmy Google dają szansę wszystkim i dzięki swojej unikalności Twój sklep również może stać się liderem w branży.Czym jest SEO? Po co optymalizować sklep internetowy? Jakich narzędzi warto używać?

Czym jest SEO?

Search Engine Optimization (SEO) często jest mylone z całym procesem pozycjonowania. Z drugiej jednak strony mylone jest również z wyborem słów kluczowych. Prawda o tym, czym jest SEO leży jednak pośrodku.

SEO to techniczne przygotowanie i optymalizacja strony internetowej pod algorytmy wyszukiwarki z uwzględnieniem słów kluczowych. Jak widać jest to złożony proces uwzględniający zarówno potrzeby człowieka, jak i algorytmu odwiedzających nasz sklep internetowy.Optymalizując sklep internetowy warto pamiętać o tym, że SEO jest jedynie częścią działań marketingowych i powinno być spójne ze strategią marketingową. Strategia daje nam odpowiedź na pytanie: „po co?” prowadzimy nasz marketing.

Po co optymalizować sklep internetowy?

W wielu wypadkach chodzi o uzyskanie ruchu na stronie, natomiast w przypadku sklepu internetowego chodzi przede wszystkim o konwersję. Ma to ogromne znaczenie podczas wyboru fraz kluczowych oraz miejsca, w którym je umieścimy na stronie.

Frazy short-tail to ogólne słowa kluczowe np.: „rower”, „meble” czy „drzwi”. Używane są przez klientów we wczesnym etapie zakupowym i ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi i zainteresowanie klienta grupą produktów. Frazy long-tail są to rozbudowane, dokładne zapytania np. „Opony Pirelli Cinturato P7 205/55 R16 91 V cena”. Używane są przez klientów w fazie budowania intencji zakupowej lub decyzji zakupowej.

W zależności od tego, w którym momencie procesu zakupowego jest nasz klient, będziesz kierować go do innych miejsc w sklepie. We wczesnych etapach będzie to blog i opisy grup produktów, gdzie klient znajdzie odpowiedzi na nurtujące go pytania. Natomiast w późniejszych etapach będziesz kierować ruch bezpośrednio do kart produktowych.

Jakich narzędzi warto używać?

W sieci dostępne jest wiele narzędzi, które pomogą Ci zoptymalizować dobór słów kluczowych. Jednym z nich jest AnswerThePublic. Po wybraniu języka i kraju, z którego chcesz otrzymać dane wpisz frazę w wyszukiwarkę. Program pokaże Ci wyniki w postaci diagramu. Dużą zaletą tego rozwiązania jest to, że frazy są stopniowo rozwijane, dając na końcu szczegółowe zapytania. Przeanalizuj dobrze wyniki. Może się okazać, że najczęstsze pytania będą dobrym tematem do poradnika lub blogowego artykułu.

Innym przydatnym narzędziem jest Google Ads. Jeżeli pominiesz etap tworzenia nowej kampanii będziesz mógł przejść do Planera słów kluczowych. Po wybraniu opcji Poznaj nowe słowa kluczowe będziesz mógł wpisać frazy, a program podpowie Ci nowe słowa, które mogą pasować do Twojego celu. Za pomocą tego narzędzia możesz również wykorzystać dowolną stronę internetową jako źródło danych do analizy.

SurferSEO to program, który pozwoli Ci na odnalezienie dodatkowych fraz. Ponadto pokaże również ich korelację na podstawie danych z pierwszej dziesiątki stron w wyszukiwarce pod daną frazą. Dzięki tym danym możesz sprawdzić, ile razy słowo kluczowe zostało użyte na danej podstronie. Nasycenie słowa kluczowego u najlepszych w branży jest ważnym benchmarkiem (wyznacznik standardu).

Warto również sprawdzić Senuto, czyli platformę analityczną, która posiada usługi w zakresie SEO oraz marketingu Google.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie SEO?

Od czego zacząć wdrażanie SEO?

Najważniejsze jest zaplanowanie w logiczny i przejrzysty sposób struktury sklepu, czyli kategorii i podkategorii. Artykuły powinny być łatwo dostępne dla klienta, a nawigacja i sortowanie produktów powinny być domyślne. Dobrze wdrożona struktura pozwoli robotom Google na szybkie indeksowanie zasobów, a klientowi na łatwe odnalezienie szukanych rzeczy.W nawigacji pomóc mogą tzw. okruszki (breadcrumbs). Dzięki nim użytkownik może cofnąć się do kategorii wyższego rzędu za pomocą jednego kliknięcia. Dodatkową zaletą okruszków jest również to, że tworzą linki wewnętrzne.

Znaczenie linków wewnętrznych

Linki wewnętrzne prowadzą do konkretnej strony w Twoim sklepie. Klientowi ułatwiają one nawigację, natomiast algorytmom pokazują strukturę powiązań między podstronami. Podlinkowane strony wzmacniają wzajemnie swoją moc.

Podstawową formą nawigacji, która umożliwia linkowanie wewnętrzne jest menu główne, ale możesz również użyć innych form. Panel boczny (sidebar) może zostać wykorzystany na podstronach lub na sklepowym blogu. Może on prowadzić do najczęściej kupowanych produktów, promocji lub produktów uzupełniających zakup, np. pasek do spodni (cross-sell). Możesz również zastosować linki w tekście na blogu i poprowadzić użytkownika do najpopularniejszego produktu powiązanego z tematem wpisu. Stworzenie nawigacji treści pomiędzy akapitami artykułu również będzie miało pozytywny wpływ na SEO.

Pamiętaj, żeby nie przesadzać z ilością linków wewnętrznych. Użytkownik może czuć się zagubiony, jeśli odeślesz go z bloga do sześciu różnych artykułów. Stosuj je z umiarem i dopasuj je do swojej strategii marketingowej. Warto dobrze przemyśleć o strukturze linkowania fraz long-tail, te najważniejsze słowa kluczowe są już w linkach głównych.

Jak budować adresy URL?

Istotne jest również to, żeby adresy były przyjazne użytkownikowi sklepu (friendly URL). Przyjazne adresy są wyżej indeksowane przez algorytmy Google, a użytkownicy łatwiej je zapamiętują i chętniej dzielą się nimi ze znajomymi. Pomagają one klientowi również podczas nawigacji. Ważne jest, żeby adres URL zawierał słowa kluczowe, charakterystyczne dla danej podstrony.Można również skrócić taki adres, żeby nie zawierał całej drogi prowadzącej do produktu. Usunięcie z adresu URL karty produktowej nazw kategorii zwiększy siłę reputacji samego produktu. Reputacja domeny jest dzielona na jej elementy, podstrony. Skracając adres URL produktu, wskazujemy algorytmom, że to produkt, a nie kategorie, jest najważniejszy na naszej stronie.

Znaczenie tytułu i opisu strony

Kolejnym elementem optymalizacji sklepu internetowego jest tytuł strony (meta title). Jest to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania i jest to pierwsza rzecz na temat Twojego sklepu, jaką przeczyta użytkownik w wyszukiwarce.

Dlatego wybierając tytuł strony trzeba mieć na uwadze to, co może zainteresować użytkownika. Najlepiej, żeby na początku tytułu znajdowało się słowo kluczowe, a reszta treści stanowiła uzupełnienie do opisu asortymentu Twojego sklepu. Możesz również spróbować umieścić w treści call to action, to też może zwiększyć ilość kliknięć.

Zwróć uwagę na to, żeby tytuł strony nie przekroczył 600 pikseli. W innym wypadku Google utnie końcówkę i Twój tytuł będzie nieczytelny wśród innych wyników wyszukiwania.

Jeżeli w samym tytule nie uda Ci się umieścić CTA, to zawsze możesz je zawrzeć w opisie strony (meta description). Jest on widoczny tylko w wynikach wyszukiwania i nie jest na samej stronie. Nie jest on brany pod uwagę przez algorytmy, ale to jest właśnie to miejsce, w którym użytkownik podejmuje decyzję: kliknąć czy nie?

Przydatnym narzędziem, które pomoże Ci zweryfikować meta title jest Google Serp Simulator. Dzięki niemu będziesz mógł sprawdzić jak prezentuje się tytuł na różnych urządzeniach, jeszcze przed opublikowaniem. Jest to ważne w dobie korzystania z urządzeń mobilnych o różnych parametrach wielkości ekranu.

Optymalizacja treści w sklepie internetowym

To właśnie treści są wyróżnikiem Twojego sklepu internetowego. To ich unikalnością i jakością możesz przekonać robota Google do tego, żeby umieścił stronę wyżej w wynikach wyszukiwania. Również to, w jaki sposób się komunikujesz i wyczerpujesz dany temat ma wpływ na to, jak będziesz postrzegany przez klienta. Większa ilość merytorycznego tekstu pozwala w bardziej naturalny sposób umieszczać frazy kluczowe. Daje również większe możliwości na umieszczenie linków wewnętrznych.W branży e-commerce największe znaczenie mają trzy grupy tekstów: opisy produktów, teksty na stronach kategorii oraz artykuły blogowe. Przy zakładaniu sklepu mającego w swoim asortymencie tysiące produktów bardzo kuszące jest kopiowanie opisów producenta. Pamiętaj, że setki innych sklepów już go skopiowały! Wyróżnij swój sklep unikatowymi opisami.

Jak konstruować treści?

Przede wszystkim pisz w sposób naturalny i ciekawy dla odbiorcy. Żeby teksty zaciekawiły użytkownika i odpowiedziały na jego wątpliwości, musisz mieć określoną personę klienta. Nie bój się odmieniać słów kluczowych i stosować synonimów. Inaczej tekst będzie brzmiał sztucznie.

Podczas tworzenia opisów kategorii postaraj się nie używać tych samych słów. W dłuższych tekstach stosuj nagłówki niższego rzędu i wytłuszczenia istotnych informacji. Ułatwią one nawigację użytkownikowi.

Jeżeli sprzedajesz swoje produkty na innych platformach handlowych, to nie stosuj tam tych samych tekstów, co na swojej stronie. No i pamiętaj, nie kopiuj od najlepszych w branży, tylko bierz z nich przykład.

Tworząc swoje treści korzystaj z Asystenta Contentu SEMstorm. Pomoże Ci on w umiejscowieniu słów kluczowych. Wpisz wybraną frazę w panelu Główne słowa, a asystent na podstawie analizy tekstów z sieci podpowie Ci, co robić. Możesz na niego liczyć w wyborze dodatkowych fraz, długości tekstu, umiejscowienia nagłówków czy zrozumiałości tekstu.

Jak zoptymalizować kartę produktową?

Opisując produkty przechodź od ogółu do szczegółu. Dzięki temu będziesz mógł zawrzeć frazy kluczowe i najważniejsze informacje na początku tekstu. Pozwoli Ci to również w systematyczny sposób uporządkować produkty w podkategoriach.

Wypunktuj najważniejsze cechy produktu, ale nie pomijaj też wad. Informacja o tym, że zestaw nie zawiera baterii może być dla klienta bardzo ważna i jej brak może negatywnie wpłynąć na doświadczenie zakupowe. Pogrub bardzo istotne informacje.

Stwórz sekcję komentarzy i opinii. Dzięki unikalnym treściom podstrona będzie wyżej się pozycjonować. Poza tym możliwość komentowania zwiększa zaangażowanie klientów i stanowi dowód społeczny o jakości Twojego sklepu i sprzedawanych artykułów.

Poza tekstami wykorzystaj bardzo dobrej jakości zdjęcia. Szybkie przykucie uwagi ma bardzo duże znaczenie. Oprócz zdjęć możesz również wykorzystać filmiki i animacje. Zwiększą one czas przebywania na stronie, a co za tym idzie szansę na dokonanie zakupu.

Wykorzystaj nawigację do upselli i wyróżnienia powiązanych produktów. Używając fraz typu „Użytkownicy, którzy oglądali ten produkt oglądali również…” możesz w znaczący sposób podnieść wartość koszyka.

Jeżeli Twój produkt jest w kilku wariantach cenowych, to klient może mieć kłopot z wyborem. Nazywa się to paraliżem analitycznym. Możesz ułatwić klientowi decyzję i zaznaczyć „najpopularniejszą opcję”. Najlepiej, żeby nie była to opcja najdroższa. Przy wysokiej cenie niższa będzie wydawała się jeszcze korzystniejsza.