🎉🎉🎉 Wyróżnienie Agencja Digitalowa Roku 2022 MMP! 🎉🎉🎉

Strona główna | Blog | 7 rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę przy doborze słów kluczowych
Wróć

7 rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę przy doborze słów kluczowych

| 6 min read | Zespół KERRIS
słowa-kluczowe

Więc masz listę słów kluczowych, które wpisują się w Twoją ofertę. Wybrałeś dziesiątki, a może i setki fraz, na które możesz się wypozycjonować. Ale od czego zacząć? Które z nich wybrać, aby zapewnić sobie najlepszy zwrot z inwestycji w pozycjonowanie? Przedstawiamy 7 kroków, które pomogą Ci wybrać shortlistę fraz.

1. Średnia ilość wyszukiwań słowa kluczowego

Im częściej dana fraza jest wyszukiwana, tym większy ruch na stronie może wygenerować. Jeśli jest szukana bardzo rzadko, to nawet pierwsza pozycja w wynikach wyszukiwania nie przyniesie Ci dużych korzyści. Narzędzia takie jak Planer słów kluczowych Google pomogą Ci sprawdzić jaka jest średnia ilość wyszukiwań danej frazy.

Nie ma ustalonej liczby, która sprawdzi się dla każdej branży. Np. fraza “mieszkania do wynajęcia na doby” jest średnio wyszukiwana 70 razy w miesiącu. Czy to dużo? Ocenić możemy jedynie w odniesieniu do innych, podobnych fraz. W tym przypadku “mieszkania na doby” jest bardzo podobne, ale wyszukiwane 320 razy – wybór tej frazy potencjalnie może przynieść prawie 5 razy więcej ruchu na stronie niż pierwsze słowo kluczowe.

słowa kluczowe - mieszkania na dobry - popularność frazy

2. Trudność słowa kluczowego

Wiele witryn konkuruje ze sobą o te same frazy, dlatego kolejnym krokiem jest sprawdzenie konkurencyjnościdanej frazy. Również tą wartość widzimy w Planerze słów kluczowych.

Jeśli kilka popularnych lub wysoce autorytatywnych witryn w Twojej branży również konkuruje o wybrane przez Ciebie słowo kluczowe, to aby z nimi wygrać będziesz musiał poświęcić wiele czasu na zdobycie wysokiej pozycji. W takim przypadku inwestycja w pozyskanie linków również wzrośnie. To, czy dołączysz do tej konkurencji, zależy od wyjściowej pozycji Twojej witryny na to słowo kluczowe, autorytetu domeny, wielkości konkurencji oraz od tego, jak szybko chcesz widzieć zwrot z inwestycji w SEO.

Np. jeśli Twój sklep oferuje buty marki Nike, możesz chcieć wypozycjonować się na frazę “buty nike”. Średnia ilość wyszukiwań to 165 000 – fantastyczny potencjał ruchu! Ale konkurencyjne strony również marzą o pierwszych pozycjach na to słowo kluczowe, dlatego poziom konkurencyjny jest określony jako wysoki. Na pierwszych pozycjach znajdują się: oficjalny sklep Nike, Allegro, Eobuwie. Zanim wybierzesz tak rozchwytywaną frazę, musisz dokładnie zbadać czy Twoja strona może stanąć z nimi w szranki.

słowa kluczowe - konkurencja - buty nike

3. Trendy wyszukiwania słowa kluczowego

Patrząc jedynie na średnią liczbę wyszukiwań z ostatnich 12 miesięcy, mogą umknąć Ci nowe, trendujące frazy. Jeśli znajdziesz niszę, która dopiero przebija się do świadomości internautów, masz szansę na szybkie wypozycjonowanie się na słowa kluczowe, o które za jakiś czas wszyscy będą zabiegać. Jak je znaleźć? Przede wszystkim znając swoją branżę, możesz wiedzieć o pojawiających się trendach. A dodatkowo możesz skorzystać z Google Trends, w którym sprawdzisz jaka jest dynamika rozwoju danego tematu.

Na trendy również możesz się przygotować. Np. dla zbliżających się premier czy wydarzeń sportowych, przygotuj treści na stronę z wyprzedzeniem – będą miały czas zaindeksować się w Google. Potem zostaje jedynie taki tekst aktualizować, gdy pojawią się nowe informacje na ten temat.

słowa kluczowe - google trends - trendy

4. Intencja użytkownika

Czego chce użytkownik, gdy wpisuje daną frazę? Informacji? A może jest już gotowy na zakup? Różnica jest kluczowa i musisz dobrać frazy tak, by odpowiadały Twojej ofercie. Jeśli Twoja witryna to e-commerce sprzedającą tylko produkty, wybranie fraz o charakterze informacyjnym nie ma sensu. Chyba że możesz zamieścić w swojej witrynie posty i poradniki dotyczące produktów.

Działa to też w drugą stronę – jeśli Twoja witryna publikuje tylko wiadomości lub posty informacyjne, nie wybieraj słów kluczowych o celach komercyjnych, chyba że możesz opublikować przynajmniej linki partnerskie do produktów lub usług.
W związku z tym, w zależności od charakteru Twojej firmy i witryny, bardzo ważne jest filtrowanie słów kluczowych na podstawie zamiaru wyszukiwania. Przykład: jeśli chcesz pozyskać decyzyjne w IT, które szukają usług kolokacji serwerów, to taki użytkownik raczej nie będzie szukał “czym jest kolokacja?”. Możemy założyć, że nasza grupa docelowa to wie i nie szuka definicji pojęcia.

słowa kluczowe - search intent

5. Wygląd wyników wyszukiwania

W ostatnich latach Google mocno zmodyfikował wyniki wyszukiwania. Kilka lat temu najczęściej widzieliśmy 3 reklamy nad organicznymi wynikami wyszukiwania i była to dość stała konstrukcja. Teraz, oprócz reklam, możemy zobaczyć np. mapę, odpowiedzi na popularne pytania, czy najnowsze informacje. Te sugestie pojawiają się w zależności od frazy i intencji użytkownika. W praktyce oznacza to, że nawet wypozycjonowanie się na 1. miejscu może oznaczać, że użytkownik będzie musiał przescrollować dużą część wyników wyszukiwania, żeby zobaczyć wyniki organiczne.

Jeśli wpiszesz w Google hasło “fotowoltaika”, pierwsze wyniki organiczne zobaczysz po: 1) 4 reklamach tekstowych, którym towarzyszą reklamy produktowe z prawe strony, 2) propozycji wyszukiwań w innych serwisach, 3) mapie dostawców oferujących te usługi, 4) podobnych pytaniach i 5) najważniejszych wiadomości. 5 sekcji sugestii i dopiero dochodzimy do pierwszych wyników organicznych. Ok. 30% wysokości strony. Dlatego zanim wybierzesz frazy – wygoogluj je. Zobacz jak wyglądają SERPy i zdecyduj czy to jest słowo kluczowe, na które chcesz stawiać.

słowa kluczowe - wyniki wyszukiwania


6. CPC (średni koszt kliknięcia) słowa kluczowego

Ten wskaźnik jest często pomijany, a może dać nieoczekiwane insighty, które pozwolą Ci na odpowiednie dostosowanie strategii SEM. Czasem pojawiają się frazy, które mają niską konkurencję organicznie, ale bardzo wysoką stawkę CPC. To oznacza, że jest wartościowa dla reklamodawców, a jeśli wpisuje się w Twoją ofertę to warto się nią wypozycjonować. Albo zobaczysz wprost przeciwną sytuację – fraza, na którą chcesz się pozycjonować jest często wyszukiwana, ma bardzo dużą konkurencję, ale CPC jest niski. Może bardziej będzie się opłacało zainwestować w reklamę, a nie SEO? Jeśli emitujesz reklamy tekstowe w Google Ads sprawdź, które frazy przynoszą Ci konwersje i ile średnio płacisz za kliknięcie reklamy. Wypozycjonowanie się na frazę, która teraz jest wykorzystywana w reklamach płatnych może oznaczać realne oszczędności dla Twojej firmy.

7. Dopasowanie słowa kluczowego do Twojej oferty

Najważniejsze na koniec – czy to słowo pasuje do tego, co oferujesz? Jeśli np. oferujesz zaawansowany sprzęt sportowy, to czy osoba, która szuka maty do ćwiczeń znajdzie coś dla siebie? Wpisuje się w grupę docelową, widzimy, że chce kupić coś, co może wykorzystać do ćwiczeń, więc jest szansa, że zmieni swój wybór produktu i wybierze coś z Twojej oferty. Ale biorąc pod uwagę różnicę w koszcie oraz gabarytach tych typów produktów, może tak nie być. Oceń więc, jak duże jest prawdopodobieństwo, że osoba wyszukująca słowo kluczowe stanie się Twoim klientem i czy w ten keyword chcesz zainwestować czas oraz pieniądze.

Pamiętaj o tych 7 krokach, gdy będziesz tworzył shortlistę słów kluczowych. Nie musisz rezygnować z innych fraz, ale zdecyduj gdzie są Twoje priorytety. W ten sposób będziesz wiedział czego oczekiwać od pozycjonowania i w jaki sposób przełoży się na wyniki Twojej firmy.

Ostatnie wpisy na blogu

23.09.2022 | 6 min
Indexing API od Google – koniec problemów z indeksacją!
Indexing API od Google – koniec problemów z indeksacją!
12.09.2022 | 5 min read
Core Web Vitals: Czym jest i jakie ma znaczenie dla SEO?
Core Web Vitals: Czym jest i jakie ma znaczenie dla SEO?
06.09.2022 | 7 min
Facebook Conversion API (CAPI) czyli „nowy pixel” Facebooka. Kiedy dotychczasowy przestanie działać?
Facebook Conversion API (CAPI) czyli „nowy pixel” Facebooka. Kiedy dotychczasowy przestanie działać?