🎉🎉🎉 AGENCJA DIGITAL ROKU 2024, WYRÓŻNIENIE “WYNIK NA MEDAL”🎉🎉🎉
Google Ads – jak stworzyć odpowiedni copywriting
Google Ads to jedno z najbardziej popularnych narzędzi marketingowych. Dzięki niemu można skutecznie dotrzeć do dużej liczby odbiorców i zwiększyć swoją widoczność w internecie. Ze względu na różne ograniczenia pisanie tekstów reklamowych jest bardzo wymagające. Nie bez znaczenia okazuje się tu również znajomość działania narzędzi Google Ads oraz zasad tworzenia skutecznych kampanii. Z tego artykułu dowiesz się dzięki odpowiednim narzędziom i technikom pisać skuteczne teksty reklamowe.
Zacznij od ustalenia persony i celu kampanii
Podstawą w tworzeniu tekstów jest znajomość grupy docelowej. Musimy dokładnie wiedzieć, kto jest odbiorcą treści, inaczej nasze teksty nie będą osiągać zamierzonego rezultatu. Zasady ustalania persony dla kampanii Google Ads funkcjonują podobnie jak w innych obszarach działań marketingowych. Jeżeli Twoim zadaniem jest stworzenie tekstu, a kampanię będzie prowadził ktoś inny, to koniecznie skonsultuj się z tą osobą i dopasuj tekst do wytycznych.
Jeżeli będziesz sam ustalał personę, to pamiętaj o poniższych zasadach.
- Na podstawie tych cech ustal, kim jest odbiorca: płeć, wiek, zawód, zainteresowania.
- Jaką ma potrzebę, problem?
- Jakiego języka używa, czy możesz użyć specjalistycznych zwrotów?
- Czego poszukuje w sieci, w jaki sposób zadaje pytania?
Ważne też jest ustalenie celu kampanii. Tekst będzie się różnić zależnie od tego, czy będzie to kampania brandingowa, czy sprzedażowa. Do celów skupionych na marce (brandingowych) można zaliczyć wzrost świadomości marki, dystrybucję treści i edukację rynku. Natomiast cele sprzedażowe to: wzrost sprzedaży, zwiększenie ruchu lub zwiększenie zaangażowania.
Pamiętaj również o kontekście. Nie bez znaczenia jest to, gdzie reklama będzie się wyświetlać. Czy będzie to reklama elastyczna, czy dynamiczna. Czy i jak będzie grafika, a może wideo? Wszystkie te rzeczy mają wpływ na tekst, dlatego ustal je odpowiednio wcześniej.
Słowa kluczowe
Kolejnym, bardzo ważnym elementem jest ustalenie słów kluczowych. Tu bardzo przydatnym narzędziem okazuje się Planer słów kluczowych od Google Ads. Oczywiście poszukiwania można poszerzyć o inne narzędzia jak na przykład Google trends. Nie chodzi tu o wyszukiwanie słów kluczowych do ustawienia kampanii reklamowej, ale ta umiejętność okazuje się bardzo przydatna. Jeśli na przykład użytkownicy zadają różnie pytanie, w zależności od regionu w którym mieszkają, warto to wiedzieć i uwzględnić treści reklamy. Znajomość tych narzędzi nie tylko pozwoli Ci lepiej dopasować tekst reklam do zapytań użytkowników. Dzięki nim będziesz mógł również zidentyfikować grupy z mocno różniącymi się słowami kluczowymi.
Pamiętaj o tym, żeby umieścić słowo kluczowe w nagłówku i treści reklamy. Użyj tylko jednego słowa do jednej reklamy. Jeżeli wybrałeś kilka słów, to użyj ich do testów i stwórz różne warianty treści. Pamiętaj, żeby zmieniać tylko jedną cechę reklamy. Jak zmieniasz treść nagłówka, to nie zmieniaj już grafiki. Są sytuacje, w których będziesz miał tylko jedno słowo kluczowe. Jest to rzadkość, ale niektóre branże się tym charakteryzują. Takie grupy reklam nazywamy SKAG — Single Keyword Ad Groups. Oczywiście, nie oznacza to, że nie powinieneś przeprowadzać testów. Sprawdzaj różne warianty tekstów, nagłówków i zawołań do działania.
Jak tworzyć skuteczne treści do reklam?
Ponieważ treści reklam są ograniczone ilością znaków, powinny być bardzo przemyślane. Do ich tworzenia warto wykorzystywać sprawdzone techniki tworzenia treści.
AIDA
Jedną z takich technik jest AIDA. Jest to akronim od angielskich słów Attention, Interest, Desire, Action. Polega ona na podzieleniu tekstu na cztery części. Każda z nich pełni inną funkcję i w całości tworzą swoisty lejek.
- Attention (lub Awareness) – ta część ma za zadanie przykuć uwagę. Żeby to zrobić, musisz odwołać się do silnych emocji lub kontrowersji, zaintrygować, podać rozwiązanie problemu. Możesz tu użyć Call To Action, który zmotywuje użytkownika do przejścia do dalszej części reklamy.
- Interest – w tej części pogłębiasz wstęp, odpowiadasz szczegółowo na pytania, prezentujesz produkt. Struktura tekstu musi być przejrzysta, dobrze jest również podać dane produktu lub usługi. Unikaj ogólników i najwyższych stopni przymiotników.
- Desire – w tej części natomiast musimy wywołać u klienta pożądanie. Najlepiej odwołać się do emocji pokazując korzyść, jaką klient może osiągnąć, jaki problem może rozwiązać, jak zmieni się jego życie.
- Action – jest to ostatni etap, który ma zmotywować użytkownika do działania. Ważne jest tutaj dokładne określenie efektu, jakiego można się spodziewać. Staraj się unikać słów, które mogą kojarzyć się z wysiłkiem jak na przykład: zapłać, przeczytaj, zdobądź, zainwestuj. Klient musi być przekonany, że po wykonaniu akcji znajdzie rozwiązanie swojego problemu.
Inne techniki
Jest jeszcze kilka innych, popularnych wśród copywriterów technik stosowanych do tworzenia treści reklamowych. Oto kilka przykładów:
- Zasada produkt > cecha > zaleta > korzyść. Wykorzystywana do tworzenia opisów produktowych świetnie sprawdzi się w reklamach promujących jeden produkt. Zaczynając od nazwy produktu, przechodzimy do jego szczegółowych cech. Następnie wymieniamy zalety, które dają przewagę nad innymi produktami z tej kategorii i kończymy na korzyści, jaką produkt wniesie w życie użytkownika.
- Zasada 3 razy „co”? Stosując tę technikę odpowiadamy kolejno na pytania:
- co to?
- co da klientowi?
- co klient na tym zyska?
- Reguła 4 U. Stosowana do tworzenia ofert może również zostać wykorzystana do stworzenia tekstu reklamowego promującego na przykład nową usługę lub produkt. Opiera się ona na czterech punktach: Urgent (pilność), Ultra-specyfic (dokładność), Useful (przydatność) i Unique (unikalność). Według tej zasady podajemy klientowi powód, dla którego musi działać szybko na przykład ograniczoną dostępność. Zawieramy szczegóły, które zwiększą wiarygodność. Opisujemy zmiany, jakie zajdą w życiu użytkownika. Podkreślamy unikalność naszej oferty, co wyróżnia nasz produkt od innych.
Czego nie robić?
Jest też kilka rzeczy, których warto się wystrzegać w tworzeniu tekstów do reklam. Nieprzestrzeganie zasad Google Ads może spowodować blokowanie naszych reklam, a w niektórych przypadkach całego konta reklamowego.
Przede wszystkim należy pamiętać, żeby teksty nie wprowadzał użytkownika w błąd. Kłamanie w reklamie jest bardzo źle postrzegane przez Google. Użytkownicy często zgłaszają takie incydenty, a Google reaguje na nie stanowczo. Nie powinno się również tworzyć reklam z błędami językowymi, źle używanymi znakami interpunkcyjnymi czy wielkimi literami. Warto również zapoznać się ze słowami zakazanymi w reklamach i ich również nie używać. Zakazane jest również podawanie numeru telefonu w reklamie, z wyjątkiem rozszerzenia połączeń.
Pisząc teksty reklamowe, warto poznać metody tworzenia reklam w Google Ads. Może to być bardzo przydatna umiejętność, ułatwiająca tworzenie skutecznych treści. Jeżeli natomiast nie chcesz lub nie musisz się tym zajmować, to warto stworzyć przejrzysty system komunikacji między osobą odpowiedzialną za ustawienie reklamy. I pamiętaj również, żeby regularnie sprawdzać wyniki i testować reklamy w celu znalezienia najskuteczniejszej metody.