🎉🎉🎉 AGENCJA DIGITAL ROKU 2024, WYRÓŻNIENIE “WYNIK NA MEDAL”🎉🎉🎉
Indexing API od Google – koniec problemów z indeksacją!
Każdy specjalista SEO trafił w swojej karierze na strony, które po prostu nie chcą się zaindeksować. Może być to spowodowane całym szeregiem powodów, ale przeważnie jest to jeden lub kombinacja kilku z tych wymienionych poniżej:
- strona jest nowa
- profil linków jest bardzo skromny lub wręcz nieistniejący
- nieadekwatne linkowanie wewnętrzne
- Google oszczędza na Crawl Budżecie i zwyczajnie odmawia odwiedzenia strony
- strona przez długi czas była otagowana jako noindex
Oczywiście jak wiadomo, jeśli strona nie jest zaindeksowana, jakiekolwiek dalsze działania z zakresu pozycjonowania nie przyniosą efektów – nie możemy przesuwać strony wyżej w wynikach wyszukiwania, jeśli jej tam nie ma. Na szczęście, z pomocą w takich sytuacjach przychodzi Google Indexing API.
Google Indexing API – co to takiego?
W skrócie, Google Indexing API to interfejs, dzięki któremu możemy powiadamiać Google o tym, że dodaliśmy nowe podstrony do naszej witryny. Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że to nic ciekawego – przecież Google Search Console udostępnia taką funkcjonalność już od lat.
Tak, ale jak każdy wie, przesyłanie nowych adresów za pomocą Search Console, może trwać dni a nawet tygodnie. Czasem wcale nie gwarantuje tego, że adresy zostaną zindeksowane.
Z drugiej strony Indexing API zostało stworzone w bardzo konkretnym celu – indeksacji podstron, które koniecznie muszą zostać zaindeksowane jak najszybciej, takich jak ofert pracy lub innych aktualności.
Ale czy w takim razie można go używać do przesyłania podstron, które nie są wrażliwe na czas publikacji? Można, jak najbardziej!
Wykorzystanie narzędzi udostępnionych przez Google w sposób niezgodny z ich pierwotnym założeniem to przecież 50% pracy specjalisty SEO, a Ci szybko przeprowadzili testy interfejsu, z których jasno wynika, że strony dodane do indeksu za pomocą Indexing API nie są obłożone żadną karą i traktowane są dokładnie tak samo jak te, znalezione przez Google Bota.
Jak to działa?
Po pierwsze, żeby zaindeksować strony w za pomocą Indexing API trzeba spełnić kilka warunków:
- zweryfikowana własność Google Search Console strony, którą chcemy indeksować
- elementarna znajomość Visual Studio lub podobnego interfejsu
Dodatkowo, należy pamiętać, że za pomocą API możemy dodać maksymalnie 100 adresów przy jednym użyciu interfejsu, a dzienny limit wynosi 200. Oznacza to, że nie zaindeksujemy całego dużego e-commercu na raz, ale program świetnie sprawdzi się w przypadku mniejszych stron lub sekcji większych portali.
Poniższa instrukcja została stworzona w oparciu o informacje stworzone przez Marka Foltańskiego. Pełną instrukcję a także pliki niezbędne do uruchomienia interfejsu znajdziesz na jego stronie na githubie: https://github.com/marekfoltanski/indexingapi
- Utwórz konto w Google Cloud Platform – https://console.developers.google.com/iam-admin/serviceaccounts
Klikamy Utwórz Projekt, a następnie wpisujemy jego nazwę i potwierdzamy klikając Utwórz.
- Kliknij “Utwórz konto usługi”
W menu, które się pojawi wystarczy wpisać nazwę projektu, ale koniecznie należy zapisać gdzieś wygenerowany adres email – zostanie on wykorzystany na dalszym etapie.
- Utwórz nowy klucz
Kliknij trzy kropki obok swojego projektu, a następnie wybierz kolejno opcje:
Zarządzanie kluczami > Dodaj klucz > Utwórz nowy klucz > Typ klucza – JSON a następnie “Utwórz”
Klucz to plik formatu JSON, który w momencie utworzenia powinien automatycznie zapisać się na dysku Twojego komputera – nie zgub go, jest niezwykle istotny na dalszych etapach!
- Dodaj Indexing API do biblioteki projektów Google Cloud Platform
W okno wyszukiwarki wpisz “Indexing API” – powinien być tylko jeden wynik o tej nazwie.
Wybierz go i włącz interfejs.
- Połącz interfejs z Google Search Console
Teraz, gdy usługa Indexing API została już uruchomiona, należy dodać ją do GSC. Aby rozpocząć ten proces, zaloguj się do Centrum dla Webmasterów – https://www.google.com/webmasters/verification/home
Następnie:
- wybierz usługę, do której chcesz dodać konto
- dodaj adres email, który został wygenerowany w kroku nr. 2
- Uruchom Indexing API
To był ostatni etap, który odbywał się w przeglądarce. Teraz nadszedł czas na uruchomienie aplikacji. Żeby to zrobić potrzebujesz zainstalowanego node.js lub alternatywnego środowiska JavaScript, a także pobranego projektu.
Kiedy wszystko jest już pobrane, otwórz folder projektu. Znajdziesz w nim plik o nazwie service_account.json, który należy zastąpić pobranym wcześniej kluczem. Zmień nazwę zastąpionego klucza na service_account.json
Ostatnia prosta:
Otwórz folder projektu w Visual Studio lub innej konsoli.
W terminalu wpisz komendę “npm install”
Instalacja zajmie chwilę, być może nawet kilka minut. Gdy dobiegnie końca, w terminalu wpisz komendę “node index.js” .
Jeśli wszystko zakończyło się sukcesem, terminal powita Cię takim widokiem:
natomiast samo narzędzie będzie dostępne pod adresem: http://localhost:8000/
Pamiętaj, że adresy do narzędzia należy dodawać wraz z przedrostkiem https:// – inaczej interfejs nie zadziała.
Ile trwa indeksacja podstron za pomocą Google Indexing API?
Dotychczas mieliśmy okazję użyć tego interfejsu na kilku stronach i za każdym razem strony, które dodaliśmy zostały dodane do indeksu w mniej niż tydzień.
W przypadku strony, do której przynależy powyższy zrzut ekranu indeksacja potrwała 4 dni. Interfejsu Indexing API użyłem w środę 7 września a w niedzielę 11-ego strony były już w indeksie.
Dodam, że była to dość problematyczna strona – zupełnie nowa, z minimalnych profilem backlinków i dość niestandardowymi rozwiązaniami on-site. Wcześniej próbowaliśmy zaindeksować ją standardowymi metodami, ale jak widać po wykresie, nie przynosiły one skutków.
Używanie Google Indexing API zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem
Myślę również, że nie należy również ignorować głównej funkcjonalności Indexing API.
Tak, jak wspomniałem wyżej, narzędzie to zostało udostępnione przez Google przede wszystkim jako metoda indeksacji tak zwanego “time sensitive content”.
Google wspomina przede wszystkim o ofertach pracy, ale biorąc pod uwagę oszczędności Crawl Budżetu prowadzące do długotrwałego procesu indeksacji, narzędzie to może zostać wykorzystane do indeksacji między innymi aktualności, produktów lub artykułów sezonowych lub innych treści, które muszą znaleźć się w wynikach wyszukiwania w konkretnym terminie.
Podsumowanie
Google Indexing API to kolejne narzędzie w arsenale webmastera, ale należy pamiętać, że to właśnie to – narzędzie.
Ograniczenia dotyczące liczby adresów, które możemy przesłać w ciągu 24h oznaczają, że nie należy polegać na nim w celu indeksacji całej strony. Musimy więc nadal zadbać o sitemapę, właściwą strukturę strony, linkowanie wewnętrzne i pozostałe parametry. A kiedy Google naprawdę odmawia współpracy a strona nie chce się zaindeksować pomimo właściwej optymalizacji, Indexing API uratuje sytuację.