🎉🎉🎉 Wyróżnienie Agencja Digital Roku 2022 wg MMP!🎉🎉🎉

Strona główna | Blog | Topical Authority: Czym jest i dlaczego jest kluczowe dla sukcesu Twojej strony?
Wróć

Topical Authority: Czym jest i dlaczego jest kluczowe dla sukcesu Twojej strony?

| 8 min | Herbert Sałustowicz

Jeśli chociaż trochę poruszasz się w tematyce SEO, z pewnością słyszałeś kiedyś o pojęciu topical authority.

Czym jest topical authority?

Topical authority to poziom wiedzy i ekspertyzy w określonej dziedzinie, który posiada dana strona lub autor. Jest to kluczowy czynnik wpływający na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki, takie jak Google, dążą do prezentowania użytkownikom treści, które są jak najbardziej związane z ich zapytaniem i jak najbardziej wiarygodne. Dlatego strony internetowe, które są uważane za autorytety w danej dziedzinie, będą mieć większą szansę na wyświetlenie się na początkowych pozycjach w wynikach wyszukiwania dla zapytań związanych z danym tematem.

W skrócie: Jeśli chcesz, żeby Twoja strona była lubiana przez algorytm Google, musi sprawiać wrażenie eksperta w swojej niszy.

Zwykle strony o wysokim topical authority to na przykład popularne portale branżowe, serwisy z wikipedycznymi hasłami, blogi eksperckie i witryny rządowe czy naukowe. Te strony zazwyczaj posiadają bogatą regularnie aktualizowaną treść, która jest związana z danym tematem. Mają też często duże grono stałych czytelników, którzy oczekują od nich wiarygodnych informacji. Dzięki temu, ich strony uzyskują wiele linków zwrotnych od innych eksperckich źródeł. To jeszcze bardziej wzmacnia ich topical authority i pozytywnie wpływa na ich pozycjonowanie.

Budowanie autorytetu strony, który dorówna Wikipedii albo domenom z .gov.pl graniczy z niemożliwością. Ale to nic! Wystarczy, że strona będzie “sprawiać wrażenie” eksperckiej. Co więcej, tak naprawdę musisz być lepszy tylko od swojej bezpośredniej konkurencji, a nie renomowanych portali naukowych. 

Jak zbudować topical authority od zera?

Po pierwsze, content – najważniejszym czynnikiem wpływającym na topical authority jest treść.  Ważne jest, aby publikować artykuły, posty na blogu, wideo lub infografiki, które są związane z tematem strony oraz przyciągają uwagę użytkowników. 

Po drugie, linki ze stron, które mają już zbudowany topical authority w podobnej tematyce, co Twoja strona. Im więcej linków zwrotnych otrzyma strona od innych szanowanych źródeł w danej dziedzinie, tym większy autorytet ma w oczach wyszukiwarek. Należy jednak pamiętać, że jakość linków liczy się bardziej, niż ich ilość, więc ważne jest pozyskiwanie linków ze źródeł, które same zbudowały już ten autorytet. Budując topical authority warto jest linkować przede wszystkim do treści, w których prezentujemy naszą wiedzę i ekspertyzę – chcemy sprawiać wrażenie, że strona linkująca “odnosi się” do wysokiej jakości treści, które prezentujemy . Linkowanie do strony  głównej lepiej jest wtedy odłożyć na później. 

Po trzecie – wąska tematyka. Nie da się być ekspertem w każdej dziedzinie i Google to wie. Skup się na tym, co znasz najlepiej. 

Przygotowując strategię contentową na stronę wybierz filary tematyczne, wokół której będziesz budował treść. 

Stwórz najlepszy content, jaki tylko możesz na najważniejsze tematy, a dopiero wtedy rozgałęziaj treści na mniejsze, mniej istotne tematy. Łącz powiązane tematycznie podstrony gęstą siecią linkowania wewnętrznego. 

Ta strategia umożliwi Ci klasteryzację contentu, co jest kluczowym elementem budowania topical authority szczególnie wtedy, kiedy typ strony nie pozwala skupić się na jednym temacie – łatwiej jest zbudować topical authority na eCommercie sprzedającym wyłącznie ubranka dla dzieci, a trudniej na eCommercie sprzedającym wszystko, od kubków po wycieraczki samochodowe – jednak dzięki dobrej klasteryzacji i linkowaniu wewnętrznemu, wszystko jest możliwe.

Topical authority a user intent – dwie pieczenie na jednym ogniu

User intent, to drugi niezwykle ważny czynnik rankingowy. W skrócie, jest to intencja użytkownika – Google rozumie, czego szuka użytkownik wpisując daną frazę i proponuje mu wyniki wyszukiwania, które spełnią jego oczekiwania. To niezwykle ważne by nasza strona była nie tylko zoptymalizowana dla robota Google, ale również użytkownika końcowego.

Oznacza to, że budując strategię contentową w celu optymalizacji topical authority, musimy również wziąć pod uwagę intencję użytkownika, stojącą za każdym wybranym keywordem. Jeśli intencja to szukanie wiedzy – napisz ekspercki artykuł. Jeśli intencja jest sprzedażowa, zoptymalizuj pod tę frazę stronę produktu. 

Przykład: 

Wpisując hasło “łyżwy”, Google zaproponuje nam prawie wyłącznie strony eCommerców sprzedających łyżwy. Jednak już po wpisaniu dłuższej, wskazującej na potrzebę informacji frazy “najlepsze łyżwy” wyniki wyszukiwania wypełniają się wyłącznie poradnikami i rankingami najlepszych modeli łyżew.

Budując topical authority nie zapominaj więc również o user intent – sprawdź jakie wyniki wyszukiwania wyświetlają się dla kluczowych dla Twojej strony fraz i twórz treści, które odpowiedzą na oczekiwania użytkowników wpisujących te frazy. 

Krok po kroku: jak tworzyć treści, które zbudują topical authority Twojej strony:

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci w tworzeniu treści, które zbudują topical authority domeny:

  • Skoncentruj się na tematach związanych z Twoją dziedziną – ważne jest, aby treści były związane z tematyką, którą reprezentuje Twoja domena. Skup się na rozwiązywaniu problemów i dostarczaniu informacji związanych z Twoją branżą.
  • Dostosuj swoje treści do potrzeb użytkowników – przed napisaniem treści warto przeanalizować, jakie pytania zadają użytkownicy w wyszukiwarkach związane z daną dziedziną. Weź pod uwagę wspomnianą intencję użytkownika. 
  • Wykorzystaj różne formaty treści – warto pamiętać, że nie każdy preferuje czytanie długich artykułów, a na niektóre pytania możesz wyczerpująco odpowiedzieć na przestrzeni jednego lub dwóch akapitów. Dlatego, warto wykorzystać różne formaty treści: krótki tekst, ekspercki, wielki artykuł ale także infografiki czy wideo.
  • Przeprowadź badania i publikuj wyniki – publikowanie wyników badań i raportów związanych z Twoją dziedziną to dobry sposób na zwiększenie wartości Twojej domeny. Takie treści są często linkowane i udostępniane w sieci, co wpłynie na zwiększenie Twojej popularności. 

Podsumowując, budowanie topical authority to długotrwały proces, który wymaga regularnego tworzenia wartościowych treści związanych z danym tematem oraz pozyskiwania linków zwrotnych z innych eksperckich domen..Budowa topical authority wymaga więc czasu i zasobów, ale dla stron z branży o silnej konkurencji to podstawa widoczności w sieci, która może być jednocześnie filarem, wokół którego budowana jest pozycja marki jako eksperta – a to jest korzystne na każdym poziomie marketingu, nie tylko SEO.